Written by 2:20 pm Choroby

Okienko między lekcjami? Nie pozwól się nudzić swojemu dziecku

Przerwy pomiędzy lekcjami dzieci mogą spędzić w świetlicy szkolnej, której zadaniem jest zorganizowanie w czasie wolnym zajęć w taki sposób, aby odpowiadały one na potrzeby rozwojowe uczniów. Dzieci mogą, ale nie muszą uczestniczyć w zaproponowanych aktywnościach. Aby 45 minut nie było jednak dla nich bezproduktywne, warto wyposażyć tornistry w przedmioty, które umilą im czas spędzony w oczekiwaniu na następną lekcję.

Książki do czytania na pobudzenie wyobraźni, pamięci i pasji

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, rolą książek nie jest wyłącznie rozbudzanie wyobraźni. Poza tą niewątpliwą korzyścią ze stałego kontaktu z literaturą – książki mają rozbudowywać słownictwo i pamięć, rozwijać pasje, a także uczyć, w jaki sposób skupiać się wykonywaniu pewnych czynności przez dłuższy czas.

Już pierwsze, bogato ilustrowane książki, w których tekst ogranicza się do prostego podsumowania tego, co dzieje się na stronach, rozwijają poczucie estetyki, uwrażliwiają na sztukę, a także porządkują otaczający świat.

Właśnie dlatego warto zapewnić dziecku kontakt z książkami już od początku jego rozwoju. Tornistry szkolne poza zeszytami i podręcznikami mogą pomieścić nieobowiązkowe pozycje, które umilą dziecku czas w przerwie pomiędzy lekcjami. Ważne przy tym jest, aby była to lektura dostosowana nie tylko do wieku dziecka, ale również dotychczasowych doświadczeń estetycznych, a także rozwoju psychofizycznego i emocjonalnego.

Przy wyborze pozycji warto kierować się preferencjami samego dziecka, ale również wyzwaniami, z jakimi się zmaga. Dla kilkulatka nadmiernie stresującego się wywoływaniem do odpowiedzi w szkole strzałem w dziesiątkę będzie „Odwagi, Pinku!” Urszuli Młodnickiej. Maluchom zafascynowanym zwierzętami i jednocześnie lubiącymi detektywistyczne zagadki z pewnością przypadnie do gustu seria „Kocia szajka” Agaty Romaniuk. Natomiast dzieciom, które uwielbiają nietuzinkowe przygody, warto zaproponować „Akademię Pana Kleksa” Jana Brzechwy.

Eatch a sketch dla rozwoju zdolności manualnych

Dobrym sposobem na zorganizowanie czasu wolnego między lekcjami jest zabawa Etch a Sketch. Jest to nowoczesna wersja znikopisu zaprojektowanego w latach 50. XX w. Etch a Sketch ma jednak postać nie prostego plotera, a tabletu LCD. Urządzenie to nie jest zasilane energią elektryczną. Pisanie i rysowanie jest możliwe dzięki rysikowi dociskanemu i przesuwanemu po folii ciekłokrystalicznej.

Zobacz  Białaczka u dzieci: objawy, rozpoznanie, leczenie

Dziecko może dzięki tej tzw. desce kreślarskiej rysować obrazki, ćwicząc jednocześnie małą motorykę, ale też notować ciekawe spostrzeżenia. Gdy namalowane lub zapisane treści przestaną być dla dziecka przydatne – jednym przyciskiem na panelu Etch a Sketch może usunąć efekty pracy i zacząć zabawę od nowa.

Akcesorium nie musi być wykorzystywane wyłącznie do spędzania czasu w pojedynkę. Idealnie sprawdzi się do kilkuosobowej zabawy w kalambury. Dzięki temu dzieci będą mogły nie tylko rozwijać zdolności manualne, ale również wyobraźnię, zdolność szybkiego kojarzenia i pracy w grupie.

Słuchanie melodii dla rozwoju wrażliwości

Muzyka rozwija i formułuje u dziecka postawy społeczne (uwrażliwia na potrzeby innych). Ponadto kształtuje wyobraźnię i rozwija emocjonalnie. Ceniona jest także za walory terapeutyczne i relaksujące.

Dziecko, które chodzi do szkoły każdego dnia, poddawane jest dużemu stresowi. Nie zawsze jest w stanie zrozumieć własne emocje i podjąć działania służące ich rozładowaniu. Rolą rodzica i opiekuna jest wspomóc malucha w tym procesie. Warto wyposażyć w związku z tym tornister szkolny dziecka w przenośny odtwarzacz muzyki i słuchawki, by w przerwie pomiędzy lekcjami mogło słuchać kompozycji odprężających, rozluźniających i regulujących układ autonomiczny.

Szczególnie korzystne jest słuchanie utworów Mozarta, które zwiększają potencjał intelektualny. Podobnie rozwijające są kompozycje: Vivaldiego, Bacha i Haendla. Również współczesne utwory mają wiele do zaoferowania. Odprężeniu sprzyjają wciąż popularne piosenki Majki Jeżowskiej czy grupy Fasolki, a także hity śpiewane przez bohaterów ulubionych bajek.

Źródła:

  1. E. Kruszyńska, Książka obrazkowa i jej rola w rozwoju dzieci – wprowadzenie w problematykę, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2012, nr 3, s. 183–190.
  2. B. Nowak, Muzyka a rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym, „Pedagogika” 2014, zeszyt 9, s. 43–71.
Czym są norowirusy?
Z czym można pomylić łuszczycę?
Last modified: 25 października, 2022
Close