Written by 2:20 pm Rozwój dziecka

Okienko między lekcjami? Nie pozwól się nudzić swojemu dziecku

Przerwy pomiędzy lekcjami dzieci mogą spędzić w świetlicy szkolnej, której zadaniem jest zorganizowanie w czasie wolnym zajęć w taki sposób, aby odpowiadały one na potrzeby rozwojowe uczniów. Dzieci mogą, ale nie muszą uczestniczyć w zaproponowanych aktywnościach. Aby 45 minut nie było jednak dla nich bezproduktywne, warto wyposażyć tornistry w przedmioty, które umilą im czas spędzony w oczekiwaniu na następną lekcję.

Książki do czytania na pobudzenie wyobraźni, pamięci i pasji

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, rolą książek nie jest wyłącznie rozbudzanie wyobraźni. Poza tą niewątpliwą korzyścią ze stałego kontaktu z literaturą – książki mają rozbudowywać słownictwo i pamięć, rozwijać pasje, a także uczyć, w jaki sposób skupiać się wykonywaniu pewnych czynności przez dłuższy czas.

Już pierwsze, bogato ilustrowane książki, w których tekst ogranicza się do prostego podsumowania tego, co dzieje się na stronach, rozwijają poczucie estetyki, uwrażliwiają na sztukę, a także porządkują otaczający świat.

Właśnie dlatego warto zapewnić dziecku kontakt z książkami już od początku jego rozwoju. Tornistry szkolne poza zeszytami i podręcznikami mogą pomieścić nieobowiązkowe pozycje, które umilą dziecku czas w przerwie pomiędzy lekcjami. Ważne przy tym jest, aby była to lektura dostosowana nie tylko do wieku dziecka, ale również dotychczasowych doświadczeń estetycznych, a także rozwoju psychofizycznego i emocjonalnego.

Przy wyborze pozycji warto kierować się preferencjami samego dziecka, ale również wyzwaniami, z jakimi się zmaga. Dla kilkulatka nadmiernie stresującego się wywoływaniem do odpowiedzi w szkole strzałem w dziesiątkę będzie „Odwagi, Pinku!” Urszuli Młodnickiej. Maluchom zafascynowanym zwierzętami i jednocześnie lubiącymi detektywistyczne zagadki z pewnością przypadnie do gustu seria „Kocia szajka” Agaty Romaniuk. Natomiast dzieciom, które uwielbiają nietuzinkowe przygody, warto zaproponować „Akademię Pana Kleksa” Jana Brzechwy.

Eatch a sketch dla rozwoju zdolności manualnych

Dobrym sposobem na zorganizowanie czasu wolnego między lekcjami jest zabawa Etch a Sketch. Jest to nowoczesna wersja znikopisu zaprojektowanego w latach 50. XX w. Etch a Sketch ma jednak postać nie prostego plotera, a tabletu LCD. Urządzenie to nie jest zasilane energią elektryczną. Pisanie i rysowanie jest możliwe dzięki rysikowi dociskanemu i przesuwanemu po folii ciekłokrystalicznej.

Dziecko może dzięki tej tzw. desce kreślarskiej rysować obrazki, ćwicząc jednocześnie małą motorykę, ale też notować ciekawe spostrzeżenia. Gdy namalowane lub zapisane treści przestaną być dla dziecka przydatne – jednym przyciskiem na panelu Etch a Sketch może usunąć efekty pracy i zacząć zabawę od nowa.

Akcesorium nie musi być wykorzystywane wyłącznie do spędzania czasu w pojedynkę. Idealnie sprawdzi się do kilkuosobowej zabawy w kalambury. Dzięki temu dzieci będą mogły nie tylko rozwijać zdolności manualne, ale również wyobraźnię, zdolność szybkiego kojarzenia i pracy w grupie.

Słuchanie melodii dla rozwoju wrażliwości

Muzyka rozwija i formułuje u dziecka postawy społeczne (uwrażliwia na potrzeby innych). Ponadto kształtuje wyobraźnię i rozwija emocjonalnie. Ceniona jest także za walory terapeutyczne i relaksujące.

Dziecko, które chodzi do szkoły każdego dnia, poddawane jest dużemu stresowi. Nie zawsze jest w stanie zrozumieć własne emocje i podjąć działania służące ich rozładowaniu. Rolą rodzica i opiekuna jest wspomóc malucha w tym procesie. Warto wyposażyć w związku z tym tornister szkolny dziecka w przenośny odtwarzacz muzyki i słuchawki, by w przerwie pomiędzy lekcjami mogło słuchać kompozycji odprężających, rozluźniających i regulujących układ autonomiczny.

Szczególnie korzystne jest słuchanie utworów Mozarta, które zwiększają potencjał intelektualny. Podobnie rozwijające są kompozycje: Vivaldiego, Bacha i Haendla. Również współczesne utwory mają wiele do zaoferowania. Odprężeniu sprzyjają wciąż popularne piosenki Majki Jeżowskiej czy grupy Fasolki, a także hity śpiewane przez bohaterów ulubionych bajek.

Źródła:

  1. E. Kruszyńska, Książka obrazkowa i jej rola w rozwoju dzieci – wprowadzenie w problematykę, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, 2012, nr 3, s. 183–190.
  2. B. Nowak, Muzyka a rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym, „Pedagogika” 2014, zeszyt 9, s. 43–71.
(Visited 9 times, 1 visits today)
Zabawki, które pomogą rozwinąć kreatywność dziecka
Last modified: 25 października, 2022
Close